فاطمه ملازهی

مطالب مربوط به دروس عربی،دین و زندگی،فلسفه،منطق و زمین شناسی دبیرستان

فاطمه ملازهی

مطالب مربوط به دروس عربی،دین و زندگی،فلسفه،منطق و زمین شناسی دبیرستان

فارغ التحصیل حوزه
کارشناس زمین شناسی محض
کارشناس ارشد الهیات و معارف اسلامی/علوم قرآن و حدیث
دبیر دبیرستان/سیستان و بلوچستان

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات
  • ۸ اسفند ۰۲، ۱۷:۳۶ - علیرضا
    ممنون

۳ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

۲۸
مهر
 
ابتدا ترجمه لفظی درس:
 
ذاک هو الله

آن همان خداست

 

أنظر لتلک الشجرة                             ذات الغصون النضرة
نگاه کن به آن درخت                      که دارای شاخه های شاداب است
کیف نمت من حبة                       و کیف صارت شجرة
که چگونه رشد کرده از یک دانه         و چگونه تبدیل شده به یک درخت
فابحث و قل من ذا الذی                         یخرج منها الثمرة
پس تحقیق کن و بگو چه کسی است      که خارج می کند از آن میوه
وانظر إلی الشمس التی                                 جذوتها مستعرة
و نگاه کن به خورشیدی که                       پاره آتشش فروزان است
فیها ضیاء و بها                                 حرارة منتشرة     
در آن روشنایی است                          و با آن حرارتی پراکنده است   
من ذا الذی أوجدها                                      فی الجو مثل الشررة
چه کسی است که پدید آورده آن را        در هوا مانند پاره آتش
ذاک هو الله الذی                                 أنعمه منهمرة
آن همان خدایی است که                             نعمت هایش ریزان است
ذو حکمة بالغة                                 و قىرة مقتدرة
صاحب دانش فراوان                            و نیرویی با اقتدار است
أنظر إلی اللیل فمن                           أوجد فیه قمره
نگاه کن به شب پس چه کسی           پدید آورده در آن ماهش را
و زانه بأنجم                                     کالدرر المنتشرة
و زینت داد آن را با ستارگانی         که مانند مرواریدهای پراکنده هستند
وانظر إلی الغیم فمن                            أنزل منه مطره
و نگاه کن به سوی ابر پس چه کسی     فرود آورد از آن بارانش را     
فصیر الأرض به                            بعد اغبرار خضره  
پس گردانید زمین را به وسیله آن                بعد از غبارآلودگی،سرسبز
وانظر إلی المرء و قل                    من شق فیه بصره
و نگاه کن به انسان و بگو                  چه کسی باز کرد در او چشمش را
من ذا الذی جهزه                          بقوة مفتکرة
چه کسی است که مجهز کرده است او را      با نیرویی اندیشمند         
ذاک هو الله الذی                       أنعمه منهمرة  
آن همان خدایی است که             نعمت هایش ریزان است
 
ترجمه مفهومی درس:

آن همان خداست

به آن درخت که دارای شاخه های تر و تازه است نگاه کن
که چگونه از یک دانه رشد کرده و چگونه درخت شده
پس تحقیق کن و بگو کیست آن کسی که از آن میوه خارج می کند
و به خورشید که پاره آتشش فروزان است نگاه کن
کیست آن کسی که آن را در فضا مانند پاره آتش پدید آورد
در آن روشنایی است و با آن حرارتی پراکنده است
و کیست که آن را در هوا مانند پاره آتش پدید آورد
آن همان خدایی است که نعمت هایش سرازیر است
صاحب دانش فراوان و نیرویی با اقتدار است
به شب نگاه کن پس چه کسی ماه را در آن پدید آورد
و آن را با ستارگانی همچون مرواریدهای پراکنده شده زینت داد
و به آن ابر نگاه کن پس چه کسی از آن باران نازل کرده است
پس زمین را با آن (باران) بعد از غبار آلودگی سبز گردانید
و به انسان نگاه کن و بگو چه کسی چشم را در او شکافت.
و کیست که او را با نیرویی اندیشمند مجهز کرده است
آن همان خدایی است که نعمت هایش سرازیر است.

 

فایل صوتی شعر درس:

 

 

  • فاطمه ملازئی
۲۲
مهر
گفت استاد مبر درس از یاد


یاد باد آنچه به من گفت استاد



یاد باد آن که مرا یاد آموخت


آدمی نان خورد از دولت یـــاد



هیچ یادم نرود این معنــــی


که مرا مادر من نـــــادان زاد



پدرم نیز چو استــــــادم دید


گشت از تربیــــــــــت من آزاد



پس مرا منت از استـــاد بود


که به تعلیـــــــم من استاد استاد



هر چه می دانست آموخت مرا


غــــیر یک اصل که ناگفته نهاد



قدر استـــــــــاد نکو دانستن


حیف استـــاد به من یاد نداد



گر بمردست ،روانــــش پر نور


ور بود زنده ، خدایش یار باد !


شعر از آقای - ایرج میرزا
  • فاطمه ملازئی
۲۰
مهر



آ:آمادگی برای تدریس

ا:ایجاد ارتباط مناسب با دانش آموزان

ب:بودجه بندی زمان اموزش

پ:پویائی و تحرک در کلاس و پاداش دادن به موقع

ت:تدریس کارآمد و یادگیری محور

ث:ثبات روحی - روانی و پرهیز از دوگانگی شخصیت

ج:جهت دادن به آموزش و فرآیند یادگیری دانش آموزان

چ:چالش پذیر نمودن دانش آموزان در جریان آموزش

ح:حمایت از طرح های مدیریتی مدرسه

خ:خوش خلق بودن همیشگی

د:درایت و دقت نظر در کار

ذ:ذهنیت مثبت نسبت به تمامی دانش اموزان

ر:رهبری و هدایت برنامه های خود

ز:زمینه سازی رشد و شکوفائی استعدادهای دانش آموزان

ژ:ژرف اندیشی و در اختیار داشتن استراتژی راهبردی

س:سازماندهی افراد و برنامه ها

ش:شناسایی نقاط قوت و ضعف

ص:صبور بودن در برابر رفتار دانش آموزان و مشکلات

ض:ضابطه مداری در حین رابطه مداری

ط:طراحی الگوی مناسب آموزشی و مدیریت کلاس درس

ظ:ظریف بینی در حین وسعت دید

ع:عشق ورزیدن به کار و دانش آموزان

غ:غنیمت شمردن فرصت ها در مدرسه

ف:فرآیند محوری در کارها و فکر کردن قبل از عمل

ق:قدرت انتقال مفاهیم آموزشی و قبول اشتباهات

ک:کاهش استرس دانش آموزان و کنترل کیفی برنامه ها

گ:گزینش بهترین طرح های آموزشی و اجرای آن

ل:لبخند به لب داشتن در هنگام برخورد با دانش آموزان

م:مهندسی دوباره خود و برنامه ها

ن:نظارت و کنترل دانش آموزان

و:وارستگی و وقت شناسی

ه:هوشیاری در کارها و هماهنگ سازی منابع

ی:یاری رساندن به دانش آموزان در هر شرایط

  • فاطمه ملازئی